Vilket BI-verktyg är bäst på marknaden?

Idag väljer allt fler företag och organisationer att använda sig av ett BI-verktyg. Men vilket BI-verktyg är egentligen bäst på marknaden? I denna artikel ger vi dig svaren!

Innan vi ger oss in på val av verktyg så tänkte vi börja med att reda ut vad BI egentligen innebär. BI är en sammanfattning av Business Intelligence, vilket i sin tur handlar om de tekniker, metoder och processer som används av företag för att kunna fatta bättre beslut baserat på data som förädlats till information. 

Ett BI-verktyg används alltså främst för att underlätta och effektivisera beslutsfattandet inom små och stora organisationer. För att kunna göra detta på bästa sätt är dock valet av BI-verktyg väldigt viktigt och svaret på frågan om vilket som är det bästa BI-verktyget är - det som bäst svarar upp mot era behov. Kort och gott vad ni vill få ut ur verktyget,

Viktiga frågor när du ska välja BI-verktyg

  • Ska systemet kunna hämta information från vilket system som helst? 

  • Vilka affärssystem och andra system ska det kunna användas tillsammans med?

  • Är det viktigt att kunna planera och följa upp i samma system?

  • Vilka personer inom organisationen behöver tillgång till verktyget?

  • Ska olika personer inom organisationen kunna ta fram anpassade data och kunna analysera denna?

  • Är det viktigt att systemet erbjuder olika typer av analysmöjligheter för olika roller i organisationen?

  • Finns det behov av såväl vägledd analys med start i översiktliga dashboards som dynamiska rapporter och ad-hoc analys?

  • Är det viktigt att kunna få tillgång till verktyget på alla typer av enheter?

  • Behöver systemet kunna hantera stora datamängder och många samtidiga användare med bibehållen prestanda?

  • Bör import från källsystem kunna ske när som helst utan att påverka andra användare? 

  • Hur pass viktigt är det att kunna simulera olika framtidsscenarion?

  • Ska det vara möjligt för medarbetare utan teknisk bakgrund att skapa rapporter och dashboards?

WEBINAR-ON-DEMAND
Så uppnår ni bättre resultat med ett beslutsstödsystem!

Ta del av webinaret där vi bjuder på våra bästa tips kring hur företag och organisationer kan uppnå bättre resultat genom att införa ett beslutsstödsystem. 

Så hur kommer ni igång?

När ni funderat igenom ovanstående frågeställningar kan det vara bra att tänka på följande:

  1. De flesta organisationer har ofta haft någon typ av beslutsstöd baserat på affärsystemet i kombination med Excel. Dra lärdomar från den nuvarande lösningen. Vad var bra som ni kan ta med er och vad behöver förbättras?

  2. Definiera de viktigaste övergripande målen och urvalskriterierna som exempelvis snabb implementering, enkelhet för såväl användare som administratörer, förvaltningsbart över tid, anpassningsbart till kommande behov som ännu inte är kända osv.

  3. Involvera de blivande användarna i kravställningen och stäm av kraven mot lösningens förmåga att leverera rätt verktyg för olika typer av användare. Det beslutsstödsom passar en super user kanske inte är rätt för den som behöver vägledd information fokuserat på ett specifikt område.

  4. Gör en plan för såväl utvärdering som implementering av lösningen och glöm inte att sätta av egna resurser för samarbetet med leverantören. Först då uppnås effektivitet och full potential för värdet i organisationen.

Mercur Business Control® – marknadens ledande system

På Mercur har vi utvecklat marknadens ledande BI-verktyg, kallat Mercur Business Control®. Genom snart 50 år i branschen har vi haft möjligheten att hjälpa hundratals ledande företag inom alla branscher att effektivisera sina processer och fatta bättre beslut. Tack vare att vi har vårt eget team av utvecklare på kontoret i Stockholm så har vi också kunnat utveckla nya funktioner i samråd med våra kunder.

När du väljer Mercur Business Control® får du:

Snabb & enkel implementering
Vårt verktyg implementeras enkelt och kostnadseffektivt i er organisation och börjar direkt att skapa konkreta resultat som kostnadskontroll, bättre beslutsunderlag, större engagemang, effektivare planerings- och uppföljningsprocesser. 

Ständig åtkomst
Mercur Business Control® kan fås både som traditionell programvara för egen drift eller som molnlösning, vilket gör att du enbart behöver tillgång till en webbläsare och uppkoppling för att använda programmet.

All information på samma plats
Med vår lösning får du ett komplett och funktionsrikt system som inkluderar allt ifrån standardrapporter och dynamiska rapporter till budget, prognos, målstyrning och simulering.

Användarvänlighet
Mercur Business Control® är både enkelt och roligt att använda, vilket gör att samtliga medarbetare inom organisationen klarar av att använda det!

Anpassningsbara funktioner
En stor fördel med vårt verktyg är att vi har möjlighet att anpassa dess funktioner till att passa era behov.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig? 

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig och berättar mer!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

UC

Mercur Solutions AB

Mercur Solutions är ett privatägt svenskt programvaruföretag som levererar och implementera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Vi har funnits i snart 50 år och är marknadsledande med vår egenutvecklade standardapplikation Mercur Business Control®, för budget, prognos, rapportering, analys och målstyrning.

Great place to work logo

Huvudkontor Solna

Mercur Solutions AB
Vretenvägen 13, SE-171 54 Solna
Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Kontor Malmö

Stortorget 3, SE-211 22 Malmö

Kontor Göteborg

Västra Hamngatan 21,
SE-411 17 Göteborg

United Kingdom

Ocean House, The Ring, Bracknell RG12 1AX, United Kingdom