Mercur Business Control Forum 2016 gav mersmak
Den 19 maj genomfördes den årliga kunddagen, Mercur Business Control Forum för 8:e året i rad, med stor uppslutning på Cirkus på Djurgården i Stockholm.
Över 100 kunder fick uppleva en dag fylld av kundpresentationer, nyheter i Mercur, konsultpresentationer och workshops. Valet att fokusera på användarvänlighet och design gav mersmak då många uttryckte sin vilja att uppdatera sina dashbords och rapporter när dagen var slut. Även de senaste nyheterna i Mercur väckte stort intresse med sina ca 100 nya funktioner från smått till stort sen förra versionen.
Resan med Mercur
Kundtalare från Martinson Group och Volvo Car Retail Solutions gav oss inblick i sina verksamheter och hur deras resa med Mercur har sett ut.
Linus Karlsson, controller och Åke Strandberg, ekonomichef på Martinson Group berättade om hur de fört ut ägandeskap och kostnadsmedvetenhet i verksamheten med hjälp av Mercur. Vi fick även följa hur de jobbar med uppföljning och analys av order och projekt.
Från Volvo Car Retail Solutions kom Anders Levin upp från Göteborg för att berätta om deras övergång från traditionell budget och prognos till modern och effektiv affärsplanering med bland annat rullande prognoser.
Mercurs konsulter bjuder på tips
Under dagen fick vi flera matnyttiga tips och tydliga visningar av systemets möjligheter. Tobias Malmquist, presaleskonsult på Mercur, delade med sig av sina bästa tips för att effektivisera rapportkonstruktionen. Det visade sig finnas många enkla knep som gör att man slipper onödiga moment och sparar tid i systemet.
Även Petra Öhlin Göransdotter, presalesmanager på Mercur, kom med många tips på hur man kan utforma systemet för bättre informationsspridning och ökat användande. Slutsatsen blev att om man vill få alla i organisationen att använda ett systemstöd är snyggare och tydligare absolut bättre.
40-års jubileum
I år passade vi även på att fira vårt eget 40-årsjubileum! Det är inte många IT-företag som har lyckats uppnå den aktningsvärda åldern och fortfarande existera som ett oberoende företag. Vi gjorde nedslag i Mercurs historia och lärde oss bland annat att den första kommersiella versionen av Mercur fanns redan innan Excel.
Dagen avslutades med Annika R Malmberg som gav oss en inspirerande och fatfylld inblick i vad som krävs för att skapa framgång. Men hjälp av färgerna röd, gul, blå och grön kunde vi avläsa olika personlighetstyper och vad som utmärker dessa både privat och i arbetslivet. Det blev ett intressant samtalsämne under den efterföljande promenaden ner mot middagen på Restaurang Spritmuseum vid Galärskjulen vid vattnet.
Mingel i foajén på Cirkus innan Mercur Forum börjar.
Ulf Alkelin, VD på Mercur, hälsar alla välkomna till Mercur Business Control Forum 2016 på Skandiascenen på Cirkus.
Johan Lindemann, utvecklingsansvarig på Mercur, visar alla nyheter i systemet.
Linus Karlsson, controller och Åke Strandberg, ekonomichef på Martinson Group berättade om hur de fört ut ägandeskap och kostnadsmedvetenhet i verksamheten med hjälp av Mercur.
Anders Levin från Volvo Car Retail Solutions berätta om deras övergång från traditionell budget och prognos till modern och effektiv affärsplanering.
Dags att röra på sig för att hålla energin uppe efter lunchen med Johanna Mangsbo Hemming, konferenciern för dagen.
Tobias Malmquist, presaleskonsult på Mercur, delade med sig av sina bästa tips för att effektivisera rapportkonstruktionen.
Petra Öhlin Göransdotter, presalesmanager på Mercur, kom med många tips på hur man kan utforma systemet för bättre informationsspridning och ökat användande.
Årets Business Control-workshops med teman som dashboards, kraftfulla rapporter, teman och fördelningar uppskattades mycket av kunderna.
Dagen avslutades med Annika R Malmberg som gav oss en inspirerande och fatfylld inblick i vad som krävs för att skapa framgång.
Nyheter