Nytt rekord på Mercur Forum 2023

I år slog vi nytt rekord i antal deltagare på Mercur Forum! Under dagen deltog 250 kunder och Mercurare på Cirkus i Stockholm med efterföljande middag på Junibacken.

Det bjöds på inspirerande föreläsningar, kundpresentationer och workshops blandat med kompetensstationer, mingel, glass och tävlingar ute i foajén under pauserna. 

Nyheter i Mercur 

Vår produktchef Johan Lindemann började dagen med att visa oss de senaste nyheterna i Mercur och pratade om utvecklingen framåt. Vi fick se alla förbättringar kring hur man kan samarbeta i Mercur genom att kunna arbeta i samma blanketter och använda sig av direktkopplingen till Teams. Även fördelarna med de nya funktionerna kring schemalagda körningarna där man enkelt kan ändra i schemat, se status och köra flera parallella körningar. 

Länsförsäkringar Stockholm och Stena Bulk visade upp sina lösningar

Några av de mest uppskattade föredragen kom från våra två kunder på plats som visade upp sina lösningar och berättade om hur de jobbar i Mercur.

Klas Kihlberg som är Affärscontroller på Länsförsäkringar Stockholm visade upp hur de använder Mercur för såväl extern rapportering som intern uppföljning, prognoser och kostnadsfördelningar. Länsförsäkringar Stockholm är relativt nya kunder men har fått god hjälp av alla de andra snart 20 Länsförsäkringsbolag som redan använder Mercur. 

Nu har vi äntligen fått ett modernt och användarvänligt system som vi till stor del kan förvalta själva.

Klas Kihlberg, Affärscontroller, Länsförsäkringar Stockholm

Dagens andra kundtalare var Stena Bulk, som är ett av världens ledande tankrederier och har varit kund hos oss sen 10 år tillbaka i tiden. Vi fick lyssna till Jonatan Malka, General Manager Strategy & Business Control på Stena Bulk som berättade om hur Stena Bulk med hjälp av Mercur har förenklat och kvalitetssäkrat sina processer på en ofta utmanande marknad. Genom snygga och genomarbetade dashboards bidrar det med en helhetsöversikt för alla avdelningar och förbättra användningen av data, analys och riskhantering i alla beslut.

Gå från svart låda till strålande klarhet

Många känner säkert igen sig i att försöka förtydliga och förenkla komplexa samband för sina medarbetare. Det är inte alltid lätt när det kan upplevas som om logiken döljs i en svart låda. Petra Öhlin Göransdotter, vår Presalesmanager på Mercur visade hur de standardfunktioner för visualisering som finns idag kan skapa tydlighet, förståelse och en känsla av kontroll. Vi fick ta del av hur Mercurs rapport- och diagramfunktionalitet kan användas för att förmedla de mest komplicerade affärskoncepten, på ett vackert och lättförståeligt sätt som både engagerar och informerar.

Boosta planeringen

På eftermiddagen fick vi Boosta planeringen med vår egen Customer Success Manager, Louise Thunberg på Mercur. 

Genom en rolig och interaktiv presentation fick vi testa Mercurs mobilgränssnitt för att göra täta, enkla uppdateringar av prognoser via drivare och nyckeltal som är relevanta för verksamheten. Louise visade även exempel på mobilvyer som kan användas för snabb analys av företagets nuläge så att man kan fatta de mest informerade besluten för sitt företag.

Mercurworkshops 

Mercurs konsulter bjöd in till workshops med inspiration och praktiska tips på hur man kan få ut mer av Mercur.

  • Simon Sundström delade med sig av hur man kan förädla sin data med Kopplade dimensioner genom att koppla samman dimensioner för utökad analys och förenklad inmatning.

  • Viktor Johansson visade på hur man kan effektivisera sin administration genom att använda standardfunktionerna Variabler och Dimensionsreferenser för att förenkla och planera administrationen av Mercur och få mer tid över till annat.

  • Jean Salminen visade på hur vi kan förbättra vårt samarbete genom att lära sig hur Mercurs standardfunktioner kan hjälpa organisationen att öka samarbetet.

  • Tove Hultin bjöd på temat "Mer rätt, färre fel!" Där fick vi se hur man kan styra användaren att göra rätt med Mercurs inbyggda verktyg.

Konsten att få folk att lyssna

Dagen avslutades med att vi fick inspiration av Elaine Eksvärd, en av Sveriges mest anlitade retorikexpert, författare, entreprenör och föreläsare. Vi fick med oss många matnyttiga tips och tankar kring konsten att få folk att lyssna och faktiskt även komma ihåg det vi säger. Elaine delade även med sig av sina lärdomar hur man navigerar sig fram i olika sociala landskap, tolkar generationskoder, genomskådar härskartekniker och snackar så snyggt att man får människor med sig.

Det kostar inte att vara snäll, det är en investering att vara snäll. Däremot kostar det att vara dum!

Elaine Eksvärd, retorikexpert

Elaine Eksvärd och Johanna Mangsbo på Mercur Forum 2023

Middag och sagotåget på Junibacken 

Efter Cirkus begav sig alla i väg på en tipsrunda ner mot vattnet och bort mot Junibacken där middagen väntade. Innan vi alla satte oss till bords fick vi chansen att åka det berömda Sagotåget genom Astrid Lindgrens många sagor och fina miljöer. I slutet av tåget väntade bubbel och mingel med utsikt över Nybrovikens glittrande vatten. Stämningen var hög och under middagen bjöds det på vårens primörer och en ljuvlig lax som avslutades med en rabarberefterrätt.

Tack till alla våra kunder!

Vi vill tacka alla våra kunder som kom och lovar att nästa år kommer vi ha plats för ännu fler då vi fortsätter ses på Cirkus och bjuder in till en inspirerande dag! Boka redan nu upp den 16 maj 2024 i din kalender!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

UC

Mercur Solutions AB

Mercur Solutions är ett privatägt svenskt programvaruföretag som levererar och implementera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Vi har funnits i snart 50 år och är marknadsledande med vår egenutvecklade standardapplikation Mercur Business Control®, för budget, prognos, rapportering, analys och målstyrning.

Great place to work logo

Huvudkontor Solna

Mercur Solutions AB
Vretenvägen 13, SE-171 54 Solna
Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Kontor Malmö

Stortorget 3, SE-211 22 Malmö

Kontor Göteborg

Västra Hamngatan 21,
SE-411 17 Göteborg

United Kingdom

Ocean House, The Ring, Bracknell RG12 1AX, United Kingdom